- Det er utrolig spennende å være en del av et prosjekt av denne størrelsen!
Lars Bjerkeli, Tor Gildestad og Roy-Krister Gangsø er med på å bygge Nord-Norges største anleggsprosjekt noensinne. Kompleksiteten og størrelsen i 11-milliardersprosjektet OPS Hålogalandsvegen gjør inntrykk på de som jobber der.
Et ønsket prosjekt
OPS Hålogalandsvegen er et komplekst gigaprosjekt på E10 i Nordland som består av 82 kilometer med vei, hvor 27 kilometer går i tunnel. Totalt skal det bygges 22 broer og syv tunneler, og veien er en svært viktig del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen, Evenes lufthavn og E6.
Prosjektet vil øke både trafikksikkerhet og fremkommelighet i regionen, og knytter Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad tettere sammen. Når veien står klar, vil det gi betraktelig redusert kjøretid mellom stedene – en besparelse på hele 40 minutter. OPS-modellen som benyttes på dette prosjektet innebærer at Skanska både står for prosjektering, byggingen, samt drift og vedlikehold i en 15-årsperiode fra ferdigstillelse.
_______________________________________________________________________
Lars Morten Bjerkeli jobber som prosjekteringsleder i prosjektet, og har hatt en lang karriere i bransjen og i Skanska. Før han ble en del av OPS-prosjektet på E10, var han prosjekteringsleder for riksveg 3/25-prosjektet, E16 Åsbygda-Olum, og deretter en sentral del av tilbudsprosessen for prosjektet han nå jobber på. Lars bor på Østlandet, men pendler opp til prosjektet i Harstad, som ligger kun en halvtimes kjøring fra Evenes flyplass.
- OPS-prosjektet er spennende på grunn av sin størrelse og betydning. Jeg synes det å bidra til noe stort og følelsen av at vi leverer noe som virkelig er ettertraktet av lokalbefolkning og regionen er flott, forteller Lars.
I rollen som prosjekteringsleder er hovedoppgaven hans å være bindeleddet mellom produksjon og prosjektering. Han sørger for at alle har riktig prosjekteringsgrunnlag tilgjengelig når det er nødvendig. Nettopp det er svært viktig i et prosjekt som omfatter smått utrolige 70 ulike konstruksjoner i tunnel og dagsoner, og i et prosjekt med utfordringer knyttet til blant annet skred og reindrift. Men Lars trekker frem at organisasjonen er vant til store komplekse prosjekter – og har erfart viktigheten av samarbeid, dialog og det å ha en god plan.
- Det er endringer i alle prosjekter, men de overordnede retningslinjene må være stabile for å sikre suksess. Et vellykket prosjekt gjennomføres med minst mulig overraskelser mener jeg. Vi har et godt team her oppe og samarbeider godt med Statens vegvesen, så det går veldig fint så langt. Et stort prosjekt har mange interessenter knyttet til seg, det er naturlig og kan være utfordrende. Men da er det jo veldig fint at folkene er trivelige, og ikke minst direkte. Det er kanskje litt kjennetegnede for nordlendinger, smiler Lars.
Samarbeid er nøkkelen
Roy-Krister Gangsø har ansvar for konstruksjoner i prosjektet og er øverste ansvarlig for alt som skal bygges av blant annet tunnelportaler, kulverter, tekniske bygg og bruer. Tromsøværingen trekker også frem viktigheten av samarbeid.
- Tett samarbeid er essensielt både for mitt ansvarsområde her i prosjektet og generelt i et godt prosjekt. Det å jobbe i et team er svært givende, og som leder og kollega er åpenhet, ærlighet og et inkluderende miljø viktig for meg. Å trekke på styrkene til hver enkelt i teamet er helt avgjørende for suksessen i et prosjekt. Og så skaper det jo et mye bedre sted å jobbe!
Roy Krister har hatt en variert karriere, og med en bakgrunn som blant annet tømrer, forskalingssnekker, BAS, formann og produksjonsleder sitter han på en bred erfaringsbase. Før han kom til OPS-prosjektet jobbet han som prosjekteringsleder på tunnelprosjektet E69 Skarvbergtunnelen i Finnmark. En åpen og inkluderende kultur som har rom for folk med ulike bakgrunner, er en av Skanskas styrker ifølge Roy-Krister.
- Erfaringen min som fagarbeider og fra ulike roller i prosjekt, gir meg et verdifullt perspektiv som hjelper meg i dagligdagse situasjoner som leder. Det er viktig at vi evner å forstå utfordringene i et prosjekt så jeg føler at min bakgrunn gir meg faglig tyngde i diskusjoner som er spesielt nyttig når jeg samarbeider med produksjonsteamet vårt. Jeg har blitt løftet frem av ledere som har lyttet til meg og utfordret meg til å ta ansvar. Det har helt klart vært veldig utviklende. Det er rett og slett en forventning i selskapet om å bli bedre sammen - og det er noe jeg verdsetter sterkt.
"Tunnelmentoren"
Tor Gildestad har i likhet med Lars og Roy-Krister, lang fartstid i Skanska og har jobbet på en rekke tunnelprosjekter for Skanska. Nå er han prosjektleder for tunnelarbeidet i gigaprosjektet i nord. På grunn av avstandene og størrelsene er prosjektet delt i to geografiske områder: A og B, Tor leder A-området. Han trekker frem at det fantastiske med Skanska er menneskene som jobber her og kunnskapen de sitter på:
- Du blir ikke stående fast på noen måte i Skanska tør jeg påstå. Det er en utrolig mengde kunnskap tilgjengelig, og jeg føler at det ikke finnes et spørsmål som ikke kan besvares. Alt er en telefonsamtale eller en epost unna. I tillegg har vi tilgang til en svært god maskinpark, den nyeste teknologien og en solid støtte i fagmiljøene våre.
Som en erfaren prosjektressurs er Tor en attraktiv mentor, og yngre medarbeidere med kortere fartstid i Skanska blir ofte plassert sammen med ham i prosjektene. Dette er svært positivt, mener den erfarne tunnelbyggeren:
- En erfaren leder har erfaring med det meste, men man må jo ha nok tid til å bruke dette i arbeidshverdagen. Derfor er det flott at Skanska er flinke til å plassere nyutdannede ingeniører sammen med erfarne, for å skape mentorroller og fremme læring. Å dele kunnskap er en nøkkel til å utvikle nye medarbeidere og dele av det rikholdige erfaringsgrunnlaget som finnes. Det skaper jo også organisasjoner som er mye mer robuste!