Grenseløs erfaringsdeling i Skanskas anleggsvirksomhet

Prosjektene vi jobber med blir mer og mer komplekse, samtidig som det kreves mer og mer av leveringene våre. Ikke minst i forhold til miljøaspektet. For å ruste Skanska bedre til en fremtid hvor vi må jobbe enda smartere og mer effektivt har man denne våren gjenopplivet et viktig initiativ for kompetansedeling på ytre miljø.
Skanska YM in LDN MHW 16

Det ble visitt og omvisning av det mye omtale HS2 (High Speed 2) under Skanskas miljønettverkutveksling.

Hva kan vi lære av kollegaer i våre naboland, og hva kan de lære av oss?

Litt vest for den travle bykjernen i hjertet av London ligger en stor del av det gigantiske baneprosjektet HS2, (High Speed 2). Prosjektet har som mål å bedre knytte sammen den engelske hovedstaden med de store forstedene og byene utenfor. Skanska UK har over lang tid jobbet på prosjektet i flere kapasiteter.

Andreas Olaus Harstad, Elise Roalkvam, Lisa Gärtner og Pia Cecilie Nessø jobber alle med Ytre Miljø i Skanska Norges anleggsvirksomhet. På initiativ fra avdelingsleder Andreas var de fire miljørågiverne nylig i London. Der fikk de viktige førstehåndsberetninger fra hvordan kollegaene i UK jobber innenfor deres felles fagområde.

- Jeg innså på et tidspunkt at jeg i rekrutteringssammenheng fremsnakket Skanska som et stort internasjonalt selskap, samtidig som jeg måtte erkjenne at jeg jo ikke visste noen ting om hva våre kollegaer i de andre BU hadde av kunnskap, kompetanse og erfaring – og langt mindre hvem de var. Det ble en situasjon jeg måtte gjøre noe med. «Bedre sammen» må jo gjelde for hele virksomheten.

TBM-prosjekt under London

Kledd i lånt verneutstyr, men med norske flagg på hjelmene for anledningen, fikk det norske teamet utforske Skanskas TBM-prosjekt. Prosjektet ligger i bydel Willesden, nær det mer kjente Notting Hill. Der går fire tunnelboremaskiner i hver sin retning fra et felles utgangspunkt for å lage det som skal bli tunnel til HS2s nye jernbanelinjer. I Norge jobber Skanska, og Pia med prosjektet Ny Vannforsyning til Oslo, hvor det også benyttes TBM. Spenningen var derfor stor knyttet til om man kunne dra noen erfaringer på tvers. Massehåndtering ble et spesielt omtalt emne og det ble raskt tydelig at selv om Norges geologiske forhold skiller seg fra Englands, er utfordringene med å bygge under storbyer relativt universelle. Men størrelsesforskjellene ble raskt tydelige.

Skanska YM in LDN MHW 69

Den norske Ytre-Miljø gjengen på plass i London.

God massehåndtering er kritisk i bynære prosjekter

Den imponerende håndteringen av kompleks logistikk skiller seg virkelig ut.

Prosjektet har hatt over 400 aktører inne og nesten 20 000 mennesker involvert i forskjellige stadier. Løsningen? Det spesialetablerte "SCS Logistics HUB», en transporthub som organiserer og håndterer de enorme massene som graves opp under millionbyen. Gjennom en imponerende integrasjon med det lokale jernbanenettverket og milevis med transportbånd – både under og over jord – håndterer man de enorme mengdene masse på en svært effektiv måte. Hadde man måtte bruke lastebiler ville det vært en enorm belastning på det lokale veinettet.

Elise Roalkvam jobber til daglig på E18 prosjektet vårt vest for Oslo og ser mye lærling fra London:

- E18 Vestkorridoren kan på flere måter sammenlignes med de omfattende prosjektene i London. Når det gjelder E103 Strand - Ramstadsletta hvor jeg jobber må vi kontinuerlig jobbe med å minimere vår påvirkning på boligområdene rundt. Dette omfatter tiltak mot luftforurensning, støyutfordringer og trafikkavvikling. Massene som transporteres fra vårt prosjekt, har for eksempel restriksjoner mot å benytte seg av de lokale veiene. Prosjektene i London står overfor lignende og sannsynligvis mer krevende logistiske utfordringer. God panlegging og riktig fokus på nabo og miljø fra starten er fellesnveneren for å kunne lykkes.

Med store prosjekter følger det som regel også offentlig skepsis og motstand, og Skanska UK har ikke vært fremmed for utfordringene dette medfører. Slike prosjekter krever en strategisk publikumshåndtering og en åpen dialog for å balansere prosjektets behov med samfunnets bekymringer. Knyttet til Ytre Miljø var det flere punkter man kunne lære av hverandre på dette tema – på tvers av grensene og prosjekter.

Skanska YM in LDN MHW 83

Under besøk på Skanska UK sitt hovedkontor ble det gode diskusjoner.

Teknologiske innovasjoner og bærekraft

Besøket ved Victoria Road Anscillary Shaft, prosjektets formelle navn, illustrerte også hvordan innovative løsninger kan redusere miljøfotavtrykket. Ved å redesigne den store betongkonstruksjonen i denne delen av prosjektet har man nesten halvert betongbehovet. Det er en kraftig demonstrasjon på Skanskas imponerende evne til å optimalisere ressursbruk. En annen bemerkelsesverdig innovasjon var bruk av hydrogengeneratorer som et alternativ til det tradisjonelle strømnettet, et tiltak for å møte utfordringene med overbelastet strøm-infrastruktur i det super-urbane london-prosjektet.

Videre i UK-besøket ble det viktige og gode samtaler med ledende miljøspesialister i Skanska som David Mason, Kenneth Hull, og James Coope under besøket på Skanska UK HQ. Sammen diskuterte nordmennene lovgivning, rapportering og det operasjonelle miljøarbeidet med sine britiske motparter. Diskusjonene belyste både utfordringene og mulighetene i å behandle miljøkrav i anleggsprosjekter, og understreket viktigheten av å være proaktive i miljøarbeidet.

Kollegialt besøk i Norge

Reisen til England understreket viktigheten av internasjonalt samarbeid og utveksling av kunnskap innenfor Skanska-konsernet. Men reisen var kun starten på arbeidet med å reetablere erfaringsnettverket.

Nylig mottok Andreas og hans faggruppe besøk fra kollegaer i UK og Sverige, hvor de besøkte prosjektene «Ny Vannforsyning til Oslo» og «OPS Hålogalandsvegen». Det ble fokus på massehåndtering også denne gangen, men også naturinngrep og ikke minst smart jobbing ved vann. Prosjektene er begge viktige og strategiske infrastrukturprosjekt, men i svært ulike omgivelser. Arbeid i og ved en drikkevannskilde på NVO E5 prosjektet setter strenge krav til anleggsarbeidene som pågår. Pia Cecile Nessø er Senior Ytre Miljø rådgiver på E5 og var glad for å motta nettverket, denne gangen i Norge:

- Det var veldig nyttig å se prosjektet fra andre "miljø-øyne". Det ble en interessant diskusjon om (nesten) fossilfri anleggsplass, og hvilke CO2-besparelser dette innebærer for prosjektet. Det er beregninger som ikke er gjort underveis, men veldig lærerikt og nyttig med tanke på fremtidige tilbud, så det har jeg lyst å gjøre flere analyser av. De besøkende var nysgjerrige på vannhåndtering, de elektriske graverne og massenes reise fra TBM-en til deponi. Alltid gøy å høre at folk synes det er pent og ryddig på anleggsplassen, og at de synes det imponerende at vi også gjennomfører større oljevernberedskapsøvelser.

Skanska YM in LDN MHW 47

Victoria Road Anscillary Shaft